Friday 30 July 2010

Kes rogol oleh pemandu van sekolah

Sumber: Utusan Online
Tarikh Akses: 30 Julai 2010
Url:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0730&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_02.htm

Ulasan:

Kejadian rogol oleh pemandu van sekolah terhadap seorang murid sekolah berumur 10 tahun baru-baru ini seperti yang dilaporkan oleh akhbar Utusan Malaysia adalah suatu yang amat mendukacitakan. Perlakuan tersebut ibaratkan pepatah Melayu yang mengatakan 'harapkan pagar, pagar makan padi'. Kepercayaan yang diberikan oleh ibubapa yang mengambil perkhidmatan beliau dengan harapan dapat memberikan keselesaan dan keselamatan kepada anak-anak mereka telah dicabuli. Penulis tidak mempunyai sebarang statistik yang tepat bagi menyokong telahan beliau sejauhmana kes-kes seumpama ini pernah terjadi. Namun, sekali ianya terjadi sudah cukup untuk membuka mata kita semua para ibubapa, pihak berkuasa polis, dan kerajaan dalam usaha menangani masalah ini agar tidak berlaku lagi pada masa depan.

Kesibukan para ibubapa dalam menghadapi beban kewangan dalam menyara keperluan keluarga sedikit sebanyak telah menyumbang berkembangnya perkhidmatan van sekolah dikalangan pengusaha-pengusaha persendirian mahupun syarikat bagi menampung permintaan yang tinggi. Tidak dinafikan situasi ini merupakan sesuatu yang positif terutamanya dalam membantu para ibubapa yang tidak berkesempatan untuk menghantar dan menjemput anak-anak untuk pergi dan pulang ke sekolah. Namun begitu, kes yang terjadi ini sewajarnya menjadi peringatan kepada semua pihak agar mewujudkan satu mekanisma yang berkesan bagi memastikan bahawa kanak-kanak yang menggunakan perkhidmatan seumpama ini terjamin keselamatan mereka daripada segelintir pemandu van yang mempunyai nafsu durjana.

Sehubungan dengan itu, beberapa cadangan diutarakan oleh penulis dengan harapan perkara sebegini tidak akan berulang di samping pihak berkuasa polis serta ibubapa dapat sama-sama memantau tahap perkhidmatan serta etika tingkah laku pemandu van sekolah yang perlu dipatuhi oleh mereka serta majikan mereka:

Pertamanya, setiap pemandu dan bakal pemandu van sekolah perlulah disemak latarbelakang mereka oleh pihak berkuasa (polis atau JPJ atau yang seumpamanya) bagi memastikan mereka tidak pernah mempunyai sebarang rekod jenayah yang boleh menyebabkan kanak-kanak yang menjadi penumpang mereka menerima risiko tersebut. Pihak berkuasa yang berkenaan perlulah mengeluarkan sijil pengesahan 'layak untuk memberikan perkhidmatan kepada golongan kanak-kanak' yang mempunyai tempoh laku tertentu dan perlu memperbaharuinya apabila tempoh tersebut tamat. Ini membolehkan pihak berkuasa untuk memastikan bahawa hanya individu yang layak sahaja boleh terlibat dalam perkhidmatan berkenaan dan bagi mereka yang pernah mempunyai rekod kesalahan jenayah perlulah dihalang atau ditarik balik kelayakan tersebut.

Keduanya para pengusaha van sekolah perlulah memastikan bahawa semua pemandu mereka mematuhi kelayakan tersebut dan jika ada yang melanggar peraturan ini perlulah dikenakan tindakan seperti menggantung lesen perniagaan atau seumpamanya. Pengusaha juga perlu memastikan bahawa mereka mempunyai maklumat yang lengkap dan terkini setiap pemandu van sekolah mereka sekiranya diminta oleh pihak berkuasa polis apabila diperlukan.

Ketiganya, perlu ada satu garispanduan yang jelas tentang tatacara dan tatalaku para pemandu van sekolah semasa berurusan dengan kanak-kanak agar boleh menjadi rujukan kepada para ibubapa serta kanak-kanak itu sendiri. Ini sedikit sebanyak akan memberi kefahaman kepada kanak-kanak itu sendiri untuk mengenalpasti sebarang risiko dan kaedah yang terbaik untuk mereka menghindari atau menyelamatkan diri daripada menjadi mangsa.

Peristiwa sebegini tidaklah harus dilihat sebagai kes terpencil malah perlu diambil perhatian oleh semua pihak terutamanya ibubapa, pihak berkuasa dan penggubal dasar yakni pihak kerajaan sendiri.

Saturday 17 July 2010

Recipe for a firm student favourite

Source:http://www.timeshighereducation.co.uk/story.asp?sectioncode=26&storycode=412542&c=1

15 July 2010

By Sarah Cunnane

A new analysis claims to have uncovered what makes a great lecturer, writes Sarah Cunnane

Take one part educator and one part entertainer, throw in a dose of feedback and assessment and mix thoroughly.

Although it may seem impossible to quantify, academics think they may have discovered the recipe for what students believe to be the perfect teacher.

The formula, created by Mark Russell and Helen Barefoot of the University of Hertfordshire's Learning and Teaching Institute, is based on an analysis of more than 400 student submissions to the institution's annual Tutor of the Year award.
Ingredients for success

A ranking based on the number of times the most valued traits were mentioned shows that, unsurprisingly, "great teaching" is the most sought-after quality in a lecturer.

Less predictably, feedback and assessment was judged the least important of the ranked skills (see chart above). Mr Russell said that he had not been overly surprised by this outcome, but was pleased that students were discussing such issues positively.

Mark Israel, Winthrop professor of law and criminology at University of Western Australia and associate Fellow of the Australian Learning and Teaching Council, said the results accurately reflected the fact that students rarely talk about assessment and feedback, despite the crucial role it plays in the learning process.

"Students might need more help to see the role that assessment and feedback plays in their learning," he said. "Academics could also continue to be more imaginative and engaging in the way that they integrate assessment and feedback into their teaching."

The study also highlights the emerging importance of what it calls the "edutainer" - a teacher who is able to combine education and entertainment.

"It's not just about the member of staff having a sense of humour or being funny; it's about the education experience being enjoyable," Dr Barefoot said.

Professor Israel argued that this trend may in part be due to a decline in the attention span of students, which he said was "dropping in each successive generation".

He also pointed to the growing popularity among students of "infotainment" shows such as The Daily Show with Jon Stewart and QI as a possible explanation.

Mr Russell and Dr Barefoot plan to present their work at the International Society for the Scholarship of Teaching and Learning conference in Liverpool in October.

"This isn't a discussion that's just going on in the UK," Dr Barefoot said. "There's been a lot of work internationally, particularly in Australia, on recognising and rewarding excellent teaching. This is something that people (around the world) are trying to define."

sarah.cunnane@tsleducation.com.