Wednesday 29 September 2010

Komen Artikel

Komen Artikel oleh Aede Hatib Musta'amal (Januari 1999)Sumber asal: http://aede.tripod.com/HRD1.htm
Tajuk : Strategi Pembangunan Sumber Manusia Dalam Kemelut Ekonomi
Penulis : Professor Madya Dr. Zaini Ujang
Kolum : Ekonomi
Majalah : Dewan Masyarakat, April 1998.

Ulasan Isi Artikel
Dalam artikel ini, penulis cuba menyorot tentang isu yang melibatkan pembangunan sumber manusia di saat negara sedang mengalami kegawatan ekonomi. Kemelut ekonomi yang telah bermula sejak akhir tahun 1997 telah menyebabkan ribuan pekerja diberhentikan terutamanya daripada sektor pembinaan dan pengeluaran. Pakar ekonomi menjangkakan bahawa kegagalan untuk mengatasi masalah ekonomi negara secara berkesan akan membawa kepada dua implikasi guna tenaga iaitu:
? Peningkatan peratus pengangguran rakyat tempatan terutamanya dalam sektor perkhidmatan dan pembuatan.
? Kesukaran untuk menghantar pulang pekerja asing yang kehilangan pekerjaan akibat masalah ekonomi di negara masing-masing.

Bagi mengelakkan kerugian yang berterusan dan juga mengurangkan kos operasi, kebanyakan majikan di negara ini melakukan pemberhentian pekerja kerana ia melibatkan kos pampasan yang rendah dan tidak menghadapi banyak prosedur berbanding sekira ianya dilakukan di mana-mana negara maju. Oleh itu, Kementerian Sumber Manusia melalui Akta Pekerjaan 1995 dan Akta Perhubungan Perusahaan 1967 akan bertindak mendakwa mana-mana majikan yang gagal mematuhi kedua-dua akta tersebut terutamanya daripada aspek tidak mematuhi syarat pemberian notis pemberhentian kerja, ganjaran pampasan dan pemberitahuan kepada pihak kementerian.
Penulis menyatakan bahawa usaha yang bersungguh-sungguh telah dilakukan oleh pihak Kesatuan sekerja untuk cuba meyakinkan pihak majikan agar tidak menjadikan pemberhentian pekerja sebagai alternatif untuk survival kerana ia memberi kesan negarif kepada usaha menstabilkan ekonomi dan politik negara oleh kerajaan. Namun begitu, ianya kurang mendapat perhatian daripada pihak majikan sendiri. Menurut penulis lagi, dari sudut pembangunan sumber manusia pekerja yang berkualiti adalah merupakan aset terpenting dalam organisasi kerana ia menyumbangkan competitive advantage yang menjadi penentu kepada faktor survival sesebuah organisasi itu. Oleh itu, layanan majikan daripada segi skema gaji ,ganjaran lain, kemudahan, suasana bekerja, kemudahan latihan dan pembangunan, peluang kerjaya dan sebagainya akan mempengaruhi kualiti dan iltizam para pekerja tersebut. Majikan yang tidak bersifat empatik akan mendorong kepada kewujudannya "sindrom berhenti" dikalangan pekerja di mana ini pastinya akan menjejaskan prestasi dan produktiviti pekerja terlibat untuk jangka masa yang panjang. Oleh itu, penulis berpandangan bahawa Dasar Penggajian Sepanjang Hayat (Lifelong Employment) yang diamalkan di Jepun wajar dijadikan contoh oleh para majikan di negara kita sebagai suatu iltizam terhadap pekerja mereka bagi menarik komitmen dan mengikat kesetiaan pekerja terhadap organisasi mereka.
Selain daripada itu, penulis turut menyarankan agar penilaian semula dilakukan terhadap strategi pembangunan sumber manusia terutamanya dalam menghadapi kegawatan ekonomi yang sedang melanda ini. Salah satu aspek yang wajar diberi tumpuan ialah Latihan dan Pembangunan (L&P) iaitu suatu program yang mempunyai matlamat untuk menghasilkan warga organisasi yang berilmu, motivasi, inovatif dan produktif sekaligus mengurangkan masalah dan kerosakan produk atau perkhidmatan. Namun demikian, kebanyakan pemilik syarikat bukan multinasional akan menjadikan L&P sebagai satu daripada "sasaran" untuk mengurangkan kos operasi mereka. Ini adalah kerana mereka menganggap program L&P itu sebagai program mewah di waktu ekonomi baik atau sebagai wadah peningkatan kualiti pekerja yang malas dan tidak produktif sahaja. Penulis berpendapat bahawa ia merupakan suatu kesilapan besar yang pada asasnya daripada dua aspek berikut iaitu:
? Meremehkan peranan L&P
? Tidak menjadikan L&P sebagai strategi untuk menggemblengkan sumber manusiawi dalam sesebuah organisasi.

Syarikat-syarikat multinasional pula mempunyai reaksi yang berbeza di mana mereka dilihat lebih bersedia untuk membelanjakan jumlah wang yang tidak sedikit bagi menyusun L&P secara menyeluruh dalam syarikat mereka untuk mencapai matlamat Kecacatan Sifar (Zero Defect) yang menjadi strategi produktiviti mereka.
Seterusnya, penulis berasaskan fenomena ekonomi semasa telah mencadangkan beberapa perkara berkaitan program L&P iaitu:
? Program L&P dirangka supaya terangkum dalam strategi untuk membantu meningkatkan produktiviti dan mengurangkan kos operasi.
? L&P turut memberi ruang kepada staf kategori eksekutif menghadirinya terutamanya program berkaitan pemantapan minda, pemupukan budaya kerja, atau penjernihan fikrah.
? Program L&P yang direkabentuk patut menumpukan aktiviti perancangan strategik yang boleh dilaksanakan seperti penyusunan semula organisasi, penilaian semula terhadap strategi masa, pemikiran semula terhadap matlamat organisasi dan seumpamanya.

Pada pandangan penulis, masalah ekonomi yang melanda patut dilihat sebagai peluang bagi sesebuah organisasi untuk mengenalpasti dan mempersiapkan diri dengan kekuatan serta strategi yang baru bagi menghadapi suasana dan cabaran masa hadapan.

Komen
Pandangan penulis wajar dilihat sebagai suatu yang positif dimana beliau menganggap permasalahan ekonomi semasa memberikan ruang kepada pihak pengurusan syarikat-syarikat untuk menilai semula dan memperbaiki matlamat serta halatuju organisasi mereka. Kemungkinan apa yang penulis cuba timbulkan iaitu isu pemberhentian pekerja agak kurang relevan sekiranya kita ingin mengaitkannya dengan situasi di Politeknik. Namun, kita wajar melihat secara lebih serius aspek yang diketengahkan oleh penulis berkaitan "sindrom berhenti" dan L&P di mana ianya berkemungkinan boleh dimanfaatkan di Politeknik.
"Sindrom berhenti" yang berpunca daripada layanan yang kurang memuaskan oleh majikan terhadap pekerjanya dari aspek tangga gaji, faedah perkhidmatan, peluang kerjaya dan sebagainya turut boleh terjadi di Politeknik kerana ia merupakan suatu permasalahan yang universal. Apa yang berbeza ialah penurunan prestasi kerja dan produktiviti kakitangan Politeknik akan memberi kesan serta menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran. Oleh itu, adalah wajar bagi pihak pengurusan politeknik untuk memberikan dan mengendalikan sebaik mungkin keperluan-keperluan kakitangan mereka bersesuaian dengan peruntukan yang dibenarkan oleh kerajaan. Pengurusan Politeknik perlulah mengkaji dan menilai semula mekanisme sedia ada agar ianya mampu menerima dan rmemberi respon secara berkesan segala bentuk tuntutan serta keperluan yang dikemukakan oleh kakitangan politeknik. Aspek ini sekiranya dilaksanakan secara bersungguh-sungguh berupaya mengukuhkan komitmen dan kesetiaan kakitangan untuk kekal berkhidmat di dalam organisasi Politeknik.
Manakala L&P pula merupakan suatu elemen penting yang boleh diterapkan di dalam operasi dan pengurusan politeknik bagi membentuk satu kumpulan kakitangan yang berkualiti serta produktif. L&P yang dilaksanakan mampu untuk mempertingkatkan minda, skil dan tabiat kakitangan Politeknik terhadap tugas mereka. Ini pastinya akan memperbaiki kualiti dan budaya kerja di kalangan kakitangan Politeknik dalam usaha untuk melahirkan produk (lulusan) yang kompeten serta berketrampilan. Perkara ini memerlukan penglibatan yang konsisten oleh semua pihak agar program L&P yang dilaksanakan berupaya menjana pemikiran kakitangan ke arah pemikiran semula matlamat Politeknik dan penilaian semula strategi semasa yang digunakan. Hasil daripada pelaksanaan ini ialah diharap akan terhasillah Politeknik yang organisasinya tersusun, kompetitif dan mendapat pengiktirafan masyarakat keseluruhannya..

Kesimpulan
Berdasarkan isu yang telah diperbincangkan, maka dapatlah kita lihat bahawa strategi pembangunan sumber manusia yang berkesan adalah merupakan elemen yang penting bagi sesebuah organisasi. Pekerja dilihat sebagai aset yang terpenting dalam sesebuah organisasi di mana kualiti dan iltizam mereka akan banyak mempengaruhi kebolehan organisasi tersebut untuk bertahan serta bersaing. Oleh itu, pembangunan sumber manusia hendaklah dilaksanakan secara serius dan konsisten bagi menjamin kualiti dan produktiviti sesebuah organisasi yang berorientasikan pembuatan atau pun perkhidmatan.

No comments:

Post a Comment