Wednesday 29 September 2010

PROSEDUR KESELAMATAN MENCEGAH KEGIATAN KONGSI GELAP DI SEKOLAH.

Oleh Aede Hatib Musta'amal (Januari 1999)
Sumber asal:http://aede.tripod.com/school_gang.html

1.0 PENGENALAN

Kebelakangan ini masyarakat Malaysia digemparkan dengan kes-kes salah-laku jenayah di kalangan pelajar. Antara kes yang berlaku ialah kematian Mohd Zulkarnain Rahim, empat belas tahun, pelajar tingkatan dua, Sekolah Dato’ Abdul Rahman Yassin, Johor Bahru. Beliau mati setelah dipukul oleh samseng sekolah (Pendidikan: Massa 8 Mac 1997, hal 56). Dalam suatu kes yang lain Polis Daerah Muar telah menahan empat puluh empat orang pelajar yang disyaki terlibat dengan kegiatan kongsi gelap serta penyalahgunaan dadah (Berita Harian 19 Februari 1997, hal 1). Dalam satu kes yang berasingan di Johor Bahru, 26 remaja termasuk seorang pelajar sekolah yang dipercayai terbabit dengan kegiatan kongsi gelap telah ditahan reman di mana mereka juga dipercayai melakukan kegiatan pecah rumah, berlumba secara haram, samun dan sebagainya (Utusan Malaysia 20 Februari 1997).

Kesalahan-kesalahan di atas merupakan kesalahan berat yang perlu dirujuk kepada pihak polis dan ia dikategorikan sebagai Jenayah di dalam jenis-jenis salah laku yang terdapat di sekolah. Ianya termasuk juga mencuri, menumbuk guru, bergaduh sesama murid, berjudi, memeras ugut, membuli, membawa senjata merbahaya, memukul murid lain, mengancam guru, mengancam murid, mencederakan kawan dan sebagainya. Fenomena di atas memberikan petanda seolah-olah wujudnya perkaitan di antara budaya samseng di sekolah dengan kegiatan kongsi gelap di kalangan pelajar sekolah. Kertas ini cuba untuk membincangkan sejarah, latar belakang, permasalahan, cara-cara mengatasi dan halangan-halangan yang timbul dalam menangani situasi sosial dikalangan pelajar khususnya yang berkaitan dengan kongsi gelap di sekolah. Ini seterusnya membawa kepada pembentukan prosedur keselamatan bagi mencegah atau sekurang-kurangnya membendung gejala ini dari terus membarah di kalangan pelajar sekolah kita.


2.0 SEJARAH DAN LATARBELAKANG KONGSI GELAP

Sejarah kongsi gelap bermula pada pertengahan kurun ke 17 di negara China. Pada asalnya, kongsi gelap ini bertujuan untuk menggulingkan Dinasti Manchu. Ini disebabkan rasa tidak puas hati rakyat China terhadap pemerintahan Manchu yang tidak adil. Apabila pemerintah Dinasti Manchu mengambil tindakan dan perjuangan mereka tidak mencapai matlamat, ramai daripada rakyat China yang menganggotai kongsi gelap ini telah berhijrah ke negara-negara di Asia termasuklah Tanah Melayu. Di mana sahaja mereka berhijrah mereka telah membawa bersama pengaruh kongsi gelap mereka. Di Tanah Melayu dikenalpasti bahawa pengaruh awal kongsi gelap bermula daripada kedatangan kaum Cina untuk menjalankan kerja-kerja perlombongan bijih timah. Dua puak yang terbesar ketika itu ialah Ghee Hin dan Hai San. Pertelingkahan dan pergaduhan yang berlaku antara kedua puak ini, menjelaskan budaya yang dibawa oleh mereka dari tanah China.

Walaupun pada peringkat awalnya kumpulan ini lebih bertujuan untuk melindungi kaum Cina, namun akhirnya kumpulan ini bertukar fungsi dan kegiatannya. Jika dahulu kongsi gelap menumpukan kegiatan mereka dalam jenayah seperti bunuh, pertempuran penculikan, mengutip wang perlindungan dan membuka pusat perjudian, kini kegiatan mereka bertumpu pula pada kegiatan pusat karaoke, pusat permainan video dan sebagainya.

3.0 DEFINISI

Kongsi gelap didefinisikan perkumpulan sulit dalam sesuatu kegiatan untuk maksud atau kegiatan jenayah (Kamus Dewan Edisi ketiga, Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1996, hal 700). Polis pula mendefinisikan kongsi gelap sebagai suatu organisasi jenayah Cina yang mempunyai hirarki tersendiri yang mengamalkan budaya angkat sumpah dan adat istiadat yang didasarkan budaya dan tradisi masyarakat Cina (Ketua Inspektor Ridzwan, Ibu Pejabat Polis daerah Batu Pahat). Manakala kumpulan samseng atau Thug Gang pula adalah satu kumpulan individu yang bergabung untuk tujuan jenayah di mana kewujudan adalah secara berterusan dengan ikatan yang agak longgar (Ketua Inspektor Ridzwan, Ibu Pejabat Polis daerah Batu Pahat). Antara ciri istimewa yang membezakan antara kongsi gelap dan kumpulan samseng biasa ialah:

1. Wujudnya organisasi yang agak kemas
2. Berlakunya warisan kepimpinan
3. Pengrekrutan dan kenaikan pangkat
4. Penggunaan unsur kebudayaan dan kepercayaan kaum
5. Penghargaan dan sokongan masyarakat.



Ciri signifikan kongsi gelap inilah yang membolehkan ianya bertahan dan terus wujud dalam masyarakat Malaysia.

Jika ditinjau di seluruh dunia pula, maka kita akan mendapati bahawa gejala kongsi gelap ini tidak tertumpu di Asia sahaja malahan ia terdapat di mana-mana kawasan dalam sesebuah negara yang terdapat kaum Cina yang ramai. Fenomena ini sedikit-sebanyak memberi panduan kepada kita, mengapakah kegiatan kongsi gelap di Malaysia agak aktif di kawasan yang ramai penduduk Cina. Negeri-negeri yang menjadi pusat kegiatan kongsi gelap adalah Pulau Pinang, Perak, Johor dan Pahang. Kaedah pergerakan kongsi gelap di Malaysia adalah hampir sama. Malahan dalam hal tertentu tidak ada perbezaan langsung. Ini berpunca daripada asal-usul kongsi gelap itu sendiri, yang dipercayai berasal dari dua kumpulan utama iaitu Ghee Hin dan Hai san.

Oleh kerana terdapat organisasi yang rapi maka kongsi gelap sentiasa mempunyai pelapis pimpinan tersendiri. Kepimpinan kongsi gelap bermula daripada pengrekrutan ahli baru kepada kenaikan pangkat demi pangkat sehinggalah menjadi pimpinan tertinggi. Bagi setiap kenaikan pangkat seseorang ahli itu akan diuji oleh pimpinan senior. Pengrekrutan ini sebagaimana yang disebutkan oleh, Ketua Inspektor Ridzwan dari Ibu Pejabat Polis Batu Pahat, kebiasaannya bermula dari sekolah. Di mana pelajar-pelajar sekolah akan dipujuk rakan sebaya untuk menganggotai kongsi gelap yang mereka sertai. Kesan daripada aktiviti ini menyebabkan berlakunya gejala sosial seperti pergaduhan, ponteng, ugut dan meminta wang perlindungan di sekolah.

4.0 KONGSI GELAP DI SEKOLAH

Menurut Pengerusi Biro Aduan dan Penyelidikan Ekonomi Majlis Hal Ehwal Pengguna Negeri Johor, En Ng Ching Sea, keadaan kongsi gelap di Johor adalah pada tahap kritikal. Mengulas perkara tersebut beliau berkata;
" Masalah kongsi gelap di Johor kini sudah pada tahap kritikal dan memerlukan pendekatan bersepadu daripada agensi kerajaan dan masyarakat untuk memeranginya sehingga ke akar umbi."
(Utusan Malaysia 20 Feb 97)

Penglibatan pelajar dalam kegiatan ini turut mendapat perhatian orang ramai yang membantu dengan memberi maklumat kepada pihak Biro Aduan dan Penyelidikan Ekonomi Majlis Hal Ehwal Pengguna Negeri Johor berkenaan mereka yang terlibat di dalam kumpulan haram ini. Statistik menunjukkan betapa penglibatan pelajar dalam kegiatan kongsi gelap pada tahap yang cukup membimbangkan. Keadaan ini dipercayai berlaku kerana adanya cubaan oleh beberapa kumpulan kongsi gelap untuk menguatkan kegiatan dan pengaruh mereka di sekolah-sekolah dengan mengambil pelajar sebagai anggota baru mereka (Berita Harian 3 Februari 1997). Berdasarkan beberapa laporan akhbar tempatan selain Pulau Pinang dan Melaka, Johor merupakan antara negeri yang menjadi tumpuan beberapa kumpulan kongsi gelap dalam memperkukuhkan kegiatan mereka di kalangan pelajar sekolah. Laporan akhbar Utusan Malaysia pada 19 Februari 1997 yang memetik kenyataan Saudara Ng Ching Sea, melaporkan bahawa terdapat 560 orang pelajar dari 39 buah sekolah menengah di seluruh negeri Johor terlibat dengan 22 kumpulan kongsi gelap. Laporan tersebut menggambarkan betapa seriusnya masalah penglibatan pelajar sekolah di dalam kegiatan kongsi gelap khasnya di Johor. Ini sewajarnya mendorong semua pihak yang terlibat terutamanya pihak sekolah untuk berusaha menangani permasalahan ini secara lebih serius dan bersunggguh-sungguh demi memelihara keyakinan masyarakat terhadap sekolah sebagai pusat pengajaran dan pembelajaran yang selamat serta berwibawa.

5.0 PENGREKRUTAN KONGSI GELAP: DI KALANGAN PELAJAR SEKOLAH

Berdasarkan kenyataan akhbar yang dibuat oleh Timbalan Ketua Siasatan Jenayah (Pentadbiran) Negeri Melaka, Nozlan Ismail, beliau berkata pihaknya sedang berusaha mengesan beberapa kumpulan yang kini dilaporkan cuba mendapatkan tali barut dan anggota baru daripada kalangan pelajar sekolah (Berita Harian 3 Februari 1997). Menurutnya lagi, selain memujuk pelajar, kumpulan kongsi gelap, juga dikesan mengugut pelajar baru, terutama di tingkatan satu dan ternyata ugutan termasuk dicedera atau dibunuh jika enggan bekerjasama, menyebabkan pelajar yang masih mentah akur dengan kehendak kumpulan terbabit.

Selain daripada itu ada juga laporan lain yang menyatakan bahawa kumpulan kongsi gelap bergerak dengan memaksa atau memujuk bekas pelajar atau pelajar sesuatu sekolah menjadi anggota dan melantiknya menjadi orang tengah antara kumpulan itu dan pelajar sekolah (Berita Harian 2 Februari 1997). Difahamkan orang tengah dipilih selepas dipujuk dengan pelbagai tawaran palsu, termasuk kepimpinan kongsi gelap sekolah berkenaan, diberi kuasa untuk mengutip wang perlindungan daripada pelajar lain serta diberi perlindungan daripada dibuli. Setiap ahli baru dikenakan bayaran yuran kemasukan sebelum diterima menjadi ahli mana-mana kumpulan kongsi gelap. Jumlah yuran tersebut adalah berbeza dan bergantung kepada jumlah yang ditetapkan oleh setiap kumpulan itu. Sebagai contoh, , Pneh mengenakan bayaran RM36 sebagai yuran kemasukan manakala Wah Kee mengenakan bayaran 6.20 atau RM4.10 atau RM11, Indian Hooligans pula mengenakan RM5 (Berita Harian 2 Februari 1997).

6.0 AKTVITI KONGSI GELAP DI SEKOLAH

Walaupun secara amnya aktviti kongsi gelap telah banyak berubah namun terdapat juga pengekalan dalam aktiviti-aktiviti yang biasa dilakukan. Aktiviti yang dilakukan oleh kongsi gelap sekolah adalah seperti memeras ugut, meminta wang perlindungan, bergaduh dan merekrut anggota baru. Kes memeras ugut pelajar sering berlaku, contohnya di Muar di mana seorang pelajar tingkatan tiga telah dipukul hanya kerana tidak mahu menyerahkan wang ugutan sebanyak RM1. Akibat peristiwa tersebut, dua pelajar telah ditahan oleh sepasukan anggota Cawangan Pencegahan Kongsi Gelap, Polis Muar untuk siasatan (Berita Harian 20 Februari 1997). Dalam kes yang lain seramai 26 orang remaja termasuk seorang pelajar sekolah telah ditahan di Johor Bahru atas dakwaan terbabit dengan kegiatan kongsi gelap, pecah rumah, berlumba secara haram dan samun (Utusan Malaysia 20 Februari 1997).

En. Ng Ching Sea pula telah mendedahkan bagaimana terdapat segelintir guru sekolah menengah yang turut membayar wang perlindungan kepada para pelajar yang mengganggotai kongsi gelap. Mereka berbuat demikian kerana tidak tahan dengan tekanan dan ugutan daripada pelajar terbabit (Utusan Malaysia 20 Februari 1997). Berdasarkan kepada aktiviti yang dilakukan dan kes-kes tangkapan yang dibuat maka jelaslah kepada kita bahawa keadaan kongsi gelap di sekolah sememangnya dalam keadaan kritikal. Justeru itu langkah-langkah yang berkesan perlu diambil bagi memastikan bahawa gejala ini tidak sahaja dapat dikawal malahan dapat dibanteras sama sekali. Rentetan daripada isu ini juga, Timbalan Menteri Pendidikan Malaysia Datuk Dr Fong Chan On memberi amaran kepada guru besar atau pengetua sekolah, jika mereka cuba menyembunyikan kegiatan jenayah membabitkan pelajar mereka daripada pengetahuan polis, mereka akan dikenakan tindakan disiplin (Pendidikan, Massa 20 September 1997, hal 51). Ini memandangkan gejala ini semakin serius dan tindakan menutup kesalahan ini daripada polis akan hanya menggagalkan usaha semua pihak untuk membendung masalah sosial yang yang membabitkan pelajar sekolah.

7.0 LATARBELAKANG MASALAH

Kadar jenayah remaja yang semakin meningkat khususnya pelajar sekolah bukan sahaja membimbangkan ibubapa yang mempunyai anak-anak yang bersekolah, tetapi turut menggugat kewibaan sekolah sebagai institusi sosial yang yang mempunyai peranan penting kepada pembentukan moral dan tingkah laku generasi muda. Ini merupakan petanda bahawa pihak sekolah perlu lebih bersungguh dan tegas dalam menangani isu-isu yang melibatkan disiplin serta salah laku dikalangan pelajar sekolah. Sekolah hendaklah mempunyai instrumen pengawalan sosial yang efisien bagi membolehkan ia berkeupayaan untuk mengawal gejala sosial dan membanteras jenayah yang melibatkan pelajar sekolah. Pelbagai bentuk reaksi telah ditunjukkan oleh semua pihak dalam membincangkan isu ini. Memetik pandangan, Dr.Abd.Rahim Abd.Rashid dalam artikelnya bertajuk "Mampukah Sekolah membanteras Jenayah?" ,

‘ Faktor persekitaran sosiobudaya sekolah yang buruk, seperti meningkatnya kadar keciciran, kadar kemiskinan dan pengangguran yang tinggi, diikuti dengan pelbagai gejala keruntuhan moral dan perkembangan kadar jenayah dan mendedahkan murid-murid sekolah dan juga pihak sekolah dengan pelbagai ancaman. Budaya jenayah biasanya berkembang dalam sosiobudaya yang buruk ini." (Pendidikan, Massa 8 Mac 1997, hal 56).

Kenyataan tersebut menjelaskan bahawa sekolah perlu bersedia untuk menyediakan semaksima mungkin suasana serta peluang pendidikan yang berkualiti bagi mencorakkan perkembangan yang positif bagi tingkah laku, sosial dan masyarakat sekolah yang sentiasa terdedah dengan pelbagai krisis dan konflik kehidupan. Berasaskan faktor inilah maka di pihak Kementerian Pendidikan Malaysia, mereka telah meletakkan usaha untuk membanteras masalah salah laku ini sebagai salah satu daripada agenda bertindak yang disusun dalam program-program Wawasan Pendidikan yang dilancarkan pada 9 April 1993 yang lalu, iaitu sepuluh perkara digariskan sebagai strategi pengisian Wawasan Pendidikan Negara, iaitu perpaduan, gaya pengurusan, kepimpinan, perkhidmatan penyayang, pengupayaan, sistem pengesanan, budaya ilmu, sekolah penyayang, dan budaya kecemerlangan (Pendidikan, Dewan Masyarakat Mei 1995, hal 16).

Persoalannya sekarang ialah, apakah telah wujud satu prosedur yang spesifik di dalam menangani penglibatan kegiatan kongsi gelap di kalangan pelajar sekolah kita? Kebelakangan ini ada dakwaan yang mengatakan bahawa kumpulan kongsi gelap sedang berusaha mengembangkan keahlian serta aktivitinya di kalangan pelajar sekolah, maka sekiranya benar dakwaan itu, apakah telah ada langkah-langkah atau sistem pencegahan yang dilaksanakan oleh pihak sekolah sendiri untuk mengekang dan seterusnya membanteras kegiatan ini di kalangan pelajar mereka? Penulisan ini akan membincangkan secara asasnya kaedah pencegahan yang dilakukan oleh beberapa pihak yang terlibat terutamanya pihak sekolah dan seterusnya cadangan untuk meningkatkan lagi keberkesanan prosedur yang ada.

8.0 FAKTOR-FAKTOR PENGLIBATAN PELAJAR .

Sebelum kita mencadangkan sebarang program khusus bagi mencegah penglibatan pelajar dengan kegiatan kongsi gelap, adalah penting bagi kita cuba menyelami kemungkinan punca-punca pelajar terlibat dengan kegiatan ini. Kongsi gelap mampu bertapak di sekolah kerana beberapa faktor, tetapi faktor utama yang mendorong kepada para pelajar menganggotainya ialah kemampuan mereka untuk memenuhi kehendak pelajar terlibat iaitu sesuatu yang tidak mampu dilakukan pihak lain. Mereka biasanya menunjukkan suatu penerimaan dan ikatan yang erat kepada pelajar terbabit. Dengan memahami kaedah kongsi gelap mengumpan para pelajar, ini akan dapat membantu pihak sekolah melakukan tindakan yang sewajarnya. Empat faktor utama yang merangsang pembentukan kumpulan kongsi gelap di kalangan pelajar adalah (William Gladden Foundation, 1992):

1. remaja mengalami perasaan terasing dan tidak berdaya disebabkan kurangnya struktur sokongan tradisi seperti keluarga dan sekolah. Situasi ini akan membawa kepada perasaan kecewa dan tegang lalu mendorong kepada usaha mendapatkan sokongan di luar institusi tradisional.
2. Keanggotaan kongsi gelap memberikan remaja perasaan "sense of belonging" dan menjadi sumber utama penampilan identiti oleh ahli-ahli mereka. Seterusnya, keahlian tersebut menjadikan remaja merasakan diri mereka berkuasa dan menguasai di mana kegiatan kumpulan akan menjadi tempat mereka melepaskan kemarahan atau pun ketegangan.
3. Kawalan kawasan adalah perlu demi keutuhan kumpulan di mana kekerasan sering digunakan untuk mengawal kawasan dan ahli-ahlinya.
4. Pengrekrutan ahli baru dan pengluasan kawasan pengaruh adalah penting untuk mengukuhkan kekuatan dan kekuasaan kumpulan. Maka, kemasukan ahli secara sukarela atau paksa dilakukan untuk menampung keperluan dengan penambahan sumber dan keahlian kumpulan.

Keempat-empat faktor di atas saling menyumbang kepada kewujudan kongsi gelap yang lebih berkuasa dan kejam seiring dengan usaha mereka untuk mengekalkan dan mengembangkan pengaruh di kawasan dan dikalangan remaja secara lebih luas. Bagi memenuhi hasrat ini mereka mempergunakan kelemahan yang terdapat di dalam diri serta jiwa pelajar untuk menyertai kegiatan haram kumpulan mereka samada secara pujukan atau pun paksaan.

Selain daripada itu, ada juga beberapa penambahan dari segi punca-punca pelajar atau pun remaja menyertai kumpulan haram atau kongsi gelap menurut pandangan Schmidt dan Lunghofer (1993) iaitu :

1. Mencari kasih sayang, struktur dan disiplin berasaskan kefahaman mereka.
2. Perasaan komitmen dan "sense of belonging".
3. Perasaan mahu dikagumi dan kekuasaan.
4. Persahabatan, latihan, keseronokan dan aktiviti.
5. Perasaan diri dihargai dan kedudukan.
6. Tempat di mana diri dirasakan diterima.
7. Keperluan kepada keselamatan fizikal dan perlindungan.
8. Tradisi keluarga.

Berdasarkan faktor-faktor di atas, kita dapat melihat bagaimana pelajar atau pun remaja yang mempunyai masalah hubungan yang dingin dengan keluarga mempunyai potensi yang besar untuk menjadi ahli atau pun sasaran kepada kumpulan kongsi gelap. Namun, ada juga faktor dalam diri pelajar atau remaja itu sendiri yang membawa mereka ke arah itu seperti perasaan ingin menonjolkan diri mereka di kalangan rakan sebaya dengan menggunakan kumpulan sebagai alat menunjuk kekuatan, kekuasaan dan juga kedudukan. Selain daripada itu faktor mengikut tradisi keluarga juga mempunyai pengaruh kepada penglibatan pelajar di dalam kegiatan ini.

9.0 KESAN-KESAN KEGIATAN KONGSI GELAP DI SEKOLAH

Berdasarkan kajian yang telah dilakukan di Amerika Syarikat pada tahun 1993 didapati bahawa sekalipun penyertaan remaja atau pelajar di dalam kegiatan kumpulan haram meningkat sebanyak 10 peratus namun, laporan jenayah remaja yang melibatkan kumpulan haram tersebut adalah kurang daripada 2 peratus (Bodinger-deUriarte, 1993).

Sekalipun perangkaan yang ditunjukkan adalah rendah namun satu perkara yang pasti ialah kumpulan-kumpulan haram tersebut memainkan peranan yang utama dengan merebaknya kegiatan salah laku di sekolah. Ini menunjukkan bahawa kegiatan kumpulan seperti ini memberikan kesan yang negatif kepada situasi pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah.

Kajian oleh National Institute of Education di Amerika Syarikat menyatakan bahawa terdapat peningkatan keganasan atau salah laku di sekolah sejak 1978 di mana pelajar-pelajar sekolah adalah pada risiko yang tinggi untuk menjadi mangsa keganasan di sekolah berbanding di tempat-tempat lain (Gaustad, 1991). Ini menunjukkan sekolah bukan lagi tempat yang selamat sekiranya wujud kegiatan kumpulan kumpulan haram oleh pelajar-pelajar mereka. Sekolah-sekolah tersebut juga berkemungkinan menjadi pusat kegiatan salah laku oleh ahli kumpulan tersebut di mana ini akan menjejaskan kredibiliti, imej serta kewibawaan pentadbir sekolah dan pelajar mereka di mata masyarakat sekitar.

Secara ringkasnya kita dapat menyatakan bahawa implikasi kegiatan kongsi gelap di sekolah ialah :

1. wujudnya kegiatan salah laku seperti peras ugut, pergaduhan, ugutan dan sebagainya.
2. Risiko yang tinggi kepada pelajar-pelajar lain untuk menjadi mangsa mereka.
3. Persekitaran yang tegang di kalangan pelajar-pelajar kerana merasa terancam dan diancam.
4. Menjejaskan imej dan kredibiliti sekolah sebagai pusat kecemerlangan pendidikan.
5. Menjejaskan kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah terbabit.



Menilai aspek-aspek yang telah diketengahkan, maka adalah penting bagi kita menangani permasalahan kegiatan kongsi gelap di kalangan pelajar sekolah mahu pun pusat pengajian yang lebih tinggi demi menjamin keutuhan sekolah sebagai agen sosial yang berwibawa dan dihormati. Prosedur pencegahan yang sistematik dan berkesan berasaskan pertimbangan punca-punca penglibatan pelajar kepada kegiatan kongsi gelap ini adalah perlu demi memelihara masa depan yang positif kepada pelajar, sekolah dan masyarakat itu sendiri. Oleh itu kerjasama bersepadu antara pelajar, sekolah, pihak berkuasa dan masyarakat adalah perlu ke arah perlaksanaan program pencegahan yang berkesan serta menyeluruh.

10.0 PROSEDUR KESELAMATAN PENCEGAHAN KEGIATAN KONGSI GELAP DI SEKOLAH

Masalah keselamatan di sekolah merupakan suatu isu yang sewajarnya ditangani secara bersama. Situasi hari ini memerlukan masyarakat, keluarga, sekolah dan pelajar sendiri membentuk suatu sekitaran yang sesuai untuk berlangsungnya proses pembelajaran. Mewujudkan sekolah yang selamat dan bebas daripada sebarang permasalahan disiplin merupakan langkah awal ke arah pencapaian pendidikan bertaraf dunia. Secara umumnya, membentuk sekolah yang selamat dan tersusun adalah lebih kepada komitmen dan kesungguhan komuniti. Di dalam penulisan ini, kita akan mengenengahkan beberapa prosedur keselamatan yang diamalkan oleh pihak sekolah, Jabatan pendidikan dan polis pada masa ini dalam usaha mereka menangani masalah kegiatan salah laku terutamanya kegiatan kongsi gelap di sekolah.


SEKOLAH (PINTAS)

Program Integrasi Negeri Tangani Anti Sosial (PINTAS) adalah program yang dicadangkan untuk meningkatkan disiplin dan kawalan salah laku pelajar di sekolah. Kaedah pelaksanaan program ini dibuat agar sesuai dengan pelbagai kes salah laku pelajar di sekolah. Antara jenis-jenis salah laku pelajar ialah

1. Tingkah laku jenayah
2. Tindakan lucah
3. Kekemasan diri
4. Tingkahlaku tidak mementingkan masa
5. Tingkahlaku kurang sopan dan biadab
6. Tingkahlaku musnah hartabenda
7. Tingkahlaku tidak jujur atau menipu
8. Ponteng

Kesemua jenis salah laku ini mempunyai pecahan kes yang lebih unik. Ini termasuklah kes penglibatan pelajar dengan kegiatan kongsi gelap, yang dikategorikan dalam jenis salah laku jenayah.

Bagi mengatasi masalah ini Jabatan Pendidikan Negeri Johor telah mengambil program PINTAS sebagai satu kaedah untuk mengatasi masalah kongsi gelap di sekolah. Kaedah perlaksanaan program ini adalah seperti berikut:-


STRATEGI PERLAKSANAAN
MODUL PENINGKATAN DISIPLIN



TAHAP PERTAMA

Kenalpasti secara sulit pelajar yang perlu diberi perhatian dari tingkatan 1 hingga 5 melalui:

* Pemerhatian Pengetua/Guru Besar
* Pemerhatian Jawatankuasa Pelaksana
* Pemerhatian Pengawas/PRS
* Rujukan guru tertentu
* Lain-lain cara yang sesuai

Senaraikan nama pelajar-pelajar berkenaan dan jika melebihi 30 orang maka hendaklah diberi keutamaan kepada 30 orang pelajar yang tegar sahaja dan yang lain sebagai senarai simpanan

Masukkan senarai 30 orang pelajar berkenaan ke dalam buku daftar/laporan dan catatkan sedikit latarbelakang setiap pelajar berkenaan mengikut buku pendaftaran dan jenis-jenis kesalahan yang sering menjadi masalah sekolah.



TAHAP KEDUA
Adakan mesyuarat Jawatankuasa pertama untuk menerangkan sejelas-jelasnya tujuan, objektif dan matlamat yang hendak dicapai oleh Jawatankuasa Pelaksana Modul Disiplin

Membentangkan senarai cadangan nama pelajar yang dikenalpasti kepada Jawatankuasa dan mengesahkan kenakalan setiap pelajar (Pelajar dari proses didik PINTAS)

Melantik 10 orang Jawatankuasa sebagai fasilitator dan menyerahkan kepada Jawatankuasa berkenaan untuk memilih 3 orang sahaja klien masing-masing.


Setiap fasilitator cuba mengenali secara terperinci latarbelakang kliennya termasuk kemajuan pelajaran, tahap pelanggaran disiplin yang dilakukan, kecenderungan minat, hobi dan sebagainya.




TAHAP KETIGA

Setiap fasilitator mengadakan pertemuan informal dengan klien masing-masing untuk membina hubungan mesra/rappor. Jangkamasa pertemuan tidak terhad tetapi tidak lebih 10 minit seorang. Dalam pertemuan itu dinyatakan:-

* Tujuan pertemuan
* Tugas fasilitator kepadanya
* Cadangan-cadangan penglibatan dalam aktiviti kokurikulum
* Proses tindakan disiplin di sekolah
* Satu set peraturan sekolah dan minat klien baca dan tandatangan di buku laporan sebagai tanda memahami peraturan sekolah

Rancang dan atur penglibatan klien di dalam sekurang-kurangnya satu aktiviti kokurikulum secara aktif. Libatkan mereka di dalam tugas-tugas tertentu aktiviti sekolah seperti menganjurkan sukan sekolah, majlis Maulud Nabi, sambutan Hari Ucapan dan sebagainya.

Programkan rancangan pertemuan informal yang berjadual (untuk jangkamasa 5 minit) sekurang-kurangnya 1 minggu sekali. Waktu pertemuan mungkin masa rehat, waktu pagi, balik dsb.

Mewujudkan hubungan dua hala yang rapat antara fasilitator dengan keluarga/penjaga klien. Dapatkan nombor telefon, alamat sebenar dsb. Tujuanya untuk bertukar pendapat, khidmat nasihat, memberi peningkatan dsb.




TAHAP KEEMPAT

Mesyuarat Jawatankuasa kedua dan semua fasilitator memberi laporan kemajuan dan tindakan yang perlu diambil.

Adakan suatu projek khas untuk klien yang semakin merosot disiplinnya seperti Khemah Kerja, Kem Jaya Diri, Lawatan ke Penjara, Program Kesedaran Khas dsb.

Mengadakanpertemuan tidak rasmi antara semua klien yang terlalu tegar dengan Pengetua dan Jawatankuasa Disiplin da jelaskan peraturan sekolah dan tindakan lanjutan jika terus melanggar disiplin.






TAHAP KELIMA

Meneruskan pertemuan singkat dengan klien masing-masing setiap minggu dan lihat perkembangan/ kemajuan/tatlaku seterusnya.

Jika klien masih terlalu tegar maka atur pertemuan dengan keluarga klien dan maklumkan tindakan lanjutan sekiranya anak jagaan masih meneruskan tingkah laku melanggar disiplin – minta perhatian daripada keluarga.

Ambil tindakan disiplin jika klien masih terus melakukan pelanggaran disiplin dan kemudian jalankan proses kaunseling. Minta pelajar daftar nama bila sampai ke sekolah.

Jika tiada perubahan bolehlah ambil tindakan disiplin
yang lebih berat.

Bagi pelajar yang menuunjukkan kemajuan tingkahlaku yang positif maka hendaklah beri pengukuhan seperti memberi surat sokongan bertulis, surat pujian dsb.



TAHAP KEENAM (Penilaian)

Mesyuarat Jawatankuasa ketiga untuk membuat penilaian keberkesanan program iaitu:-

* Berasaskan program pelanggaran disiplin klien (30 orang)
* Status pelanggaran disiplin keseluruhan pelajar
* Status suasana persekitaran dalam sekolah
* (Jika Perlu) – Pengubahsuaian modul ke arah lebih berkesan untuk pelaksanaan masa akan datang)






Kaunselor & Jawatankuasa Pelaksana


Kesemua langkah yang disebutkan di atas adalah langkah-langkah yang perlu diambil oleh pihak sekolah dalam menangani masalah disiplin pelajar. Kesemua langkah tersebut perlu dilakukan dengan bertahap supaya keberkesanannya terjamin. Manakala tatacara tindakan yang perlu dilakukan ialah:-

1. Menghubungi ibubapa/penjaga
2. Nasihat/kaunseling
3. Amaran
4. Rotan satu kali
5. Rotan dua kali
6. Rotan tiga kali
7. Rotan melebihi tiga kali
8. Digantung persekolahan
9. Ditukarkan ke sekolah lain
10. Dibuang sekolah
11. Melaporkan kepada Polis
12. Menyerahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat

Untuk melaksanakan program ini Ahli Jawatankuasa Perlaksanaan perlu dibentuk. Ahli Jawatankuasa Pelaksana program tersebut adalah seperti berikut:-

Pengerusi - Pengetua
Ketua Operasi 1 - Penolong Kanan HEM
Setiausaha 1 - Kaunselor/Guru Disiplin
Ketua Operasi 2 - Penyelia Petang (jika ada)
Setiausaha 2 - Guru Disiplin
Ahli Jawatankuasa - 10 orang guru yang sedia bekerjasama sebagai fasilitator

o Guru Pendidikan Islam
o Guru Moral
o Lain-lain guru yang difikirkan perlu

Dalam menangani masalah ini, kelihatan bahawa terdapat semacam suatu lopang antara pihak polis, sekolah dan masyarakat. Pihak Polis pula mempunyai prosedur yang agak asing daripada prosedur sekolah. Ini disebabkan oleh keengganan pihak sekolah untuk bekersama mendedahkan akan kelemahan disipli sekolah masing-masing.

JABATAN POLIS

Menyertai kumpulan kongsi gelap merupakan satu kesalahan jenayah mengikut undang-undang negara di mana mereka yang terlibat secara serius dalam kumpulan seperti ini boleh didakwa di bawah Ordinan Darurat 5/69. Melalui undang-undang pencegahan ini pihak polis akan bertindak terhadap ahli kongsi gelap melalui peruntukan di dalam Seksyen 4(1) OD 5/69(Tahanan di Simpang Rengam) dan Seksyen 4a (1) OD 5/69(buang daerah). Bagi pelajar sekolah yang terlibat dengan kegiatan kongsi gelap pula boleh didakwa mengikut Akta Kanak-kanak Dan Orang Muda 1947 (semakan 1980) di mana mereka akan dihadapkan ke Mahkamah Juvana bagi perbicaraan kes.Berdasarkan fakta-fakta di atas maka pihak polis melihat kegiatan ini dikalangan pelajar merupakan sesuatu yang amat serius yang memerlukan satu tindakan pencegahan yang dikendalikan oleh pihak polis dengan kerjasama pihak sekolah. Langkah-langkah pencegahan yang dilaksanakan oleh pihak polis ialah:
a) Ceramah

Mengadakan siri ceramah ke sekolah-sekolah yang mempunyai potensi sebagai pusat
kegiatan kongsi gelap. Pelajar dan kakitangan sekolah diberi penerangan tentang
penubuhan, kegiatan, ciri-ciri dan kesan-kesan buruk menyertai kongsi gelap.

b) Program sekolah anak angkat
Seorang pegawai polis akan diletakkan pada sesebuah sekolah selaku bapa angkat sekolah tersebut. Pegawai tersebut akan mengawasi secara menyeluruh setiap aktiviti yang berjalan di sekolah tersebut serta memberi dan menerima maklum balas sebarang aktiviti yang mencurigakan ataupun melanggar undang-undang negara.

c) Lawatan ke sekolah.

Bapa angkat atau pun pihak polis akan mengadakan lawatan berjadual ke sekolah yang berisiko tinggi sebanyak empat hingga lima kali sebulan. Jika perlu pihak polis akan mengadakan lawatan secara mengejut ke sekolah terbabit bagi mengesan sebarang aktiviti yang berkaitan dengan tindakan salah laku dan juga kongsi gelap.

d) Berhubung rapat dengan guru disiplin.

Pihak polis juga turut bekerjasama dengan guru disiplin sekolah bagi mendapatkan maklumat dan mengenal pasti pelajar-pelajar yang disyaki ataupun didapati terlibat dengankegiatan kongsi gelap di sekolah mahu pun di luar sekolah.

e) Sesi kaunseling,

Seterusnya, pihak polis akan menyiasat serta mengenal pasti pelajar yang terlibat dan kemudian mengadakan sesi kaunseling kepada pelajar tersebut. Di sini pelajar terbabit akan diberi penerangan tentang bahaya dan kesan buruk yang akan dihadapi sekiranya terus terlibat dengan kegiatan kongsi gelap ini.

f) Perjumpaan dengan ibubapa

Bagi pelajar-pelajar yang terlibat pihak polis akan menghubungi ibubapa mereka bagi dimaklumkan tentang penglibatan anak mereka dengan kongsi gelap. Ibubapa akan diberi penerangan tentang implikasi kegiatan seperti itu dan meminta mereka membantu mengawasi pergerakan anak-anak mereka.

g) Mengadakan "spot check" ke atas orang ramai di dalam dan luar sekolah.

Memandangkan kegiatan kongsi gelap yang berakar umbi di sekolah adalah berasal dari kongsi gelap di luar sekolah, maka adalah penting bagi pihak polis untuk mengawasi orang ramai yang berada di dalam dan di luar sekolah. Ini adalah bertujuan untuk menyekat sebarang cubaan pihak kongsi gelap terbabit daripada menghampiri atau menghubungi pelajar-pelajar sekolah tersebut.

h) Mendapat atau merekrut sumber di sekolah.

Bagi mendapatkan maklumat yang lebih tepat, adalah menjadi sebahagian daripada prosedur pihak polis untuk mendapatkan sumber maklumat melalui pengintipan dan penyamaran pegawai polis atau pun melalui ahli kumpulan kongsi gelap itu sendiri yang juga dikenali sebagai pemberi maklumat (informer).

i) Serbuan di tempat tumpuan pelajar sekolah.

Polis juga melakukan siri serbuan di tempat-tempat seperti pusat hiburan, pusat permainan video dan sebagainya bagi mengesan pelajar-pelajar serta individu-individu yang terlibat dengan kegiatan kongsi gelap. Mereka yang disyaki terlibat akan disoal siasat bagi mendapatkan maklumat berkaitan penglibatan dan kegiatan yang dilakukan oleh kumpulan mereka. Berdasarkan maklumat-maklumat yang diperolehi itulah pihak polis melakukan siasatan, penagkapan dan dakwaan kepada mereka yang terlibat.
Bagi pelajar yang disyaki terlibat dengan kegiatan kongsi gelap, mereka akan ditahan untuk siasatan selama 24 jam di balai polis. Penahanan ini akan dimaklumkan kepada pihak ibubapa dan sekolah. Hasil dari soal siasat sekiranya penglibatan pelajar tidak berada di dalam tahap yang serius maka pihak polis berdasarkan peruntukan undang-undang dan budi bicara mereka akan membebaskan pelajar terbabit tanpa sebarang tindakan (No further action). Namun, pelajar terbabit akan diletakkan di bawah pengawasan ibubapa sebagai penjamin bagi memastikan pelajar tersebut sentiasa berkelakuan baik. Tetapi sekiranya didapati terlibat secara serius dengan kegiatan kongsi gelap maka di bawah peruntukan Akta Kanak-Kanak Dan Orang Muda 1947 (semakan 1980) pelajar terbabit akan didakwa di Mahkamah Juvana dan jika sabit kesalahan akan dihantar ke Sekolah Pemulihan Akhlak Henry Gurney, Teluk Mas, Melaka.

11.0 CADANGAN MENYELURUH PROSEDUR PENCEGAHAN KEGIATAN KONGSI GELAP DI SEKOLAH.

Merujuk kepada situasi perkembangan masa kini adalah penting bagi pihak sekolah, masyarakat dan pihak berkuasa yang terlibat melaksanakan suatu program pencegahan yang bersepadu bagi menangani permasalahan ini. Selain daripada pelaksanaan yang telah disebutkan sebelum ini, maka wajarlah kita menyusun suatu prosedur keselamatan pencegahan kegiatan kongsi gelap yang lebih menyeluruh bagi memastikan ianya lebih berkesan dalam mengekang dan mengawal perkara ini. Jika dilihat perkembangan di Amerika Syarikat, mereka sedang pada tahap yang bersungguh-sungguh dalam membentuk suatu program bagi mewujudkan sekitaran sekolah yang selamat (safe school) bukan sahaja dari aspek kegiatan kumpulan-kumpulan haram tetapi juga dari aspek keganasan pelajar, masalah dadah dan sebagainya. Kita sewajarnya mencontohi sikap mereka yang lebih terbuka dalam menghadapi realiti permasalahan ini.

Di sini disarankan suatu prosedur keselamatan mencegah kegiatan kongsi gelap di kalangan pelajar di sekolah berasaskan beberapa program yang telah dijalankan di Amerika Syarikat.

11.1 Membina Gabungan Pelajar Yang Kukuh

o Membentuk suatu gabungan dikalangan pelajar untuk menghadapi dan menentang sebarang kegiatan kongsi gelap ataupun salah laku dengan melibatkan mereka di dalam menghasilkan, melaksanakan dan menilai pengendalian program.

11.2 Membentuk Satu Pelan Keselamatan Sekolah Yang Menyeluruh

o Pelan tersebut perlulah mendapat sokongan daripada pihak ibubapa, pelajar, pendidik, pihak berkuasa dan masyarakat umum.
o Pelan tersebut mestilah memfokuskan kepada keselamatan, pengawasan dan pembentukan program pendidikan yang menyeluruh.
o Bentuk satu pelan yang spesifik dan boleh diguna pakai bagi mencegah atau mengurangkan sebarang aktiviti jenayah dikalangan pelajar.

11.3 Keselamatan Kawasan Sekolah

o Meminimumkan pintu masuk dan keluar di kawasan sekolah di mana tempat-tempat tersebut hendaklah sentiasa diawasi.
o Pastikan pagar berada di dalam keadaan baik bagi memudahkan pengawasan pergerakan keluar masuk.
o Pelawat dikehendaki melaporkan diri ke Pejabat Pentadbiran.
o Kehadiran individu di kawasan dan di dalam bangunan sekolah hendaklah dikawal.
o Pemeriksaan secara rawak setiap pelajar bagi mengesan barangan yang mempunyai kaitan dengan kegiatan kongsi gelap seperti dadah, senjata, dan sebagainya.


11.4 Melaksanakan Program Latihan Kepada Guru

o Memberikan latihan dalaman (in-house) dalam aspek perlakuan pelajar kepada guru dan pentadbir sekolah
o Guru perlu membina kemahiran dan teknik untuk mengawal perlakuan pelajar serta mengendalikan pelajar yang melakukan gangguan di sekolah.
o Pembinaan kemahiran dan latihan adalah perlu bagi memastikan keberkesanan proses pembelajaran, keselamatan diri serta pelajar lain.

o Program latihan termasuk :

1. kemahiran mengenal pasti pelajar berisiko dan kaunseling tidak formal untuk tindakan pencegahan.
2. mengenalpasti dan membanteras potensi tindakan radikal pelajar terlibat.
3. mengendalikan dengan selamat tindakan radikal yang timbul.

11.5 Menjalinkan Kerjasama Rapat Dengan Pihak Berkuasa

o Melaksanakan secara berterusan hubungan, latihan dan aktiviti bersama.
o Melaporkan secara terbuka sebarang aktiviti atau penglibatan pelajar dengan kegiatan kongsi gelap.

11.6 Melaksanakan Program Kaunseling Rakan Sebaya Di Sekolah

o Pelajar yang dilatih sebagai Pembimbing Rakan Sebaya boleh menjadi sumber ke arah penyelesaian masalah tidak berat (non-violent) dikalangan rakan pelajar yang bermasalah.

o Pelajar dilatih untuk menyelesaikan masalah ringan bagi mencegah permasalahan yang lebih besar.

11.7 Mendapatkan Kerjasama Dan Penglibatan Masyarakat

o Meminta kerjasama masyarakat sekitar untuk mengawasi, membantu dan melaporkan sebarang kegiatan, ancaman atau tingkah laku yang berkaitan dengan kongsi gelap dikalangan pelajar sekolah.
o Contoh-contoh program yang sudah dilaksanakan di Amerika ialah seperti

" Neighbourhood watch", "Parent Patrol", "Crimestoppers", and others.

11.8 Melatih Pelajar Untuk Lebih Bertanggungjawab Ke Atas Keselamatan Sendiri Dan Rakan Mereka

o Menggalakkan pelajar untuk melaporkan sebarang aktiviti yang mencurigakan di sekitar sekolah.
o Menyediakan satu carta alir tindakan yang boleh diikuti pelajar bagi menghadapi sebarang kemungkinan ancaman daripada kegiatan ahli kongsi gelap di dalam dan di luar sekolah.

11.8 Mengawasi Secara Dekat Pelajar Yang Di syaki Terlibat

o Mengawasi secara lebih berhati-hati pelajar yang ada terlibat dengan kegiatan salah laku atau jenayah di dalam dan di luar sekolah.
o Menyediakan kaunseling khas, sokongan dan merujuk kepada pihak yang berkenaan bagi membantu pelajar terlibat.
o Letakkan pelajar terbabit dengan guru yang berkebolehan untuk membentuk semula tingkah laku diri dan juga kesedaran pendidikan.

11.9 Pembentukan Satu Jawatankuasa Penasihat Keselamatan Sekolah.

o Ia membincangkan semua isu dan perkara yang berkaitan dengan keselamatan di sekolah.
o Jawatankuasa ini hendaklah dianggotai oleh:

1. Kakitangan sekolah
2. Pegawai Jabatan Pendidikan Daerah
3. Wakil Jabatan Polis
4. Wakil Persatuan IbubapaDan Guru (PIBG)

o Jawatankuasa ini hendaklah melakukan pertemuan yang kerap bagi mengenalpasti masalah utama, langkah pencegahan, langkah susulan, menggubal peraturan dan membendung salah laku yang berlaku di kalangan pelajar sekolah.



Kesemua di atas merupakan cadangan prosedur pencegahan kegiatan kongsi gelap di sekolah yang diharap dapat menjadi pelengkap kepada prosedur yang sedia ada. Ia merupakan rangkuman di antara peranan sekolah, ibubapa, pelajar, pihak berkuasa dan masyarakat.

12.0 KESIMPULAN

Laporan media yang menyatakan bahwa peningkatan penglibatan pelajar sekolah dengan kegiatan kongsi gelap perlulah diambil perhatian secara serius sekalipun mendapat penafian daripada beberapa pihak yang terlibat terutamanya pihak sekolah. Tindakan cuba menutup permasalahan ini (Ostrich Syndrome) daripada orang ramai tidak akan membantu menyelesaikan masalah tersebut malah akan menyebabkan perkara ini menjadi lebih sukar untuk ditangani. Maka adalah perlu bagi pihak terbabit berfikiran lebih terbuka dalam membincangkan isu ini agar suatu kaedah yang berkesan dapat dibentuk dan dilaksanakan bagi membendung masalah ini. Semua pihak perlu mengambil peranan termasuklah kerajaan, sekolah, masyarakat dan pihak berkuasa. Kerajaan boleh berperanan dengan menggubal undang-undang berkenaan penubuhan, kegiatan dan keahlian kongsi gelap agar ianya bukan sahaja dapat dibendung malah dihapuskan. Ini adalah kerana kewujudan kumpulan-kumpulan seperti inilah yang merangsang penglibatan pelajar sekolah dengan kumpulan terbabit.

Sekolah pula perlulah lebih terbuka dan tegas dalam menangani masalah ini agar imej sekolah sebagai agen sosial dapat terus dipelihara serta diperkukuhkan. Mereka perlulah mengutamakan kesejahteraan dan masa depan pelajar berbanding dengan usaha memelihara nama baik sekolah demi kepentingan sesetengah pihak. Keterbukaan sekolah dalam menangani permasalahan ini adalah perlu bagi menjadi nadi utama yang menggerakkan kerjasama di antara sekolah dengan masyarakat, pihak berkuasa dan ibubapa sendiri. Masyarakat boleh membantu dengan memberikan sokongan. pandangan serta tenaga dalam mengawasi dan membantu pelajar-pelajar yang terlibat. Kesimpulannya, suatu kajian dan usaha yang lebih serius perlu dilaksanakan bagi mengkaji secara jelas faktor-faktor penglibatan pelajar di dalam kegiatan kongsi gelap. Ini seterusnya dapat membantu pihak-pihak yang terlibat untuk merancang suatu program pencegahan dan pembanterasan yang lebih berkesan pada masa hadapan.



BIBLIOGRAFI

#Dr. Abd Rahim Abd Rashid, MASSA: Mampukah Sekolah Membanteras Jenayah, 8 Mac 1997, ms 56-58.

1. ______, MASSA: Kegiatan Kumpulan Haram Terkawal, 8 Feb. 1997, ms 31.
2. Nursalwati Ali, MASSA: Membanteras Samseng Kecil, 20 September 1997, ms 50-51.
3. Temubual : Ketua Inspektor Ridzwan, Kongsi Gelap, Cawangan Cegah Jenayah Dan Kongsi gelap, Ibu Pejabat Polis Daerah Batu Pahat, Johor, 3 Julai 1998, ms 1-3.
4. Mohd Tajudin Abdul Rrahman, Dewan Masyarakat: Salah Laku: Penyelesaiannya Bagaimana?, Ruangan Pendidikan, Mei 1995, ms 16.
5. Noor Azmah Ibrahim, Utusan Malaysia : Ibu Bapa Punca Pelajar Samseng, 18 Februari 1997.
6. ______, Berita Harian : Kongsi Gelap Sekolah Di Bantu Kumpulna Luar, 3 Februari 1997.
7. ______, Berita Harian : Jadi Ahli Untuk Dapat Perlindungan, 2 Februari 1997.
8. Samsor Junet, Utusan Malaysia : 560 Pelajar di Johor Terlibat Kongsi Gelap, 19 Februari 1997.
9. Samsor Junet, Utusan Malaysia : Kongsi Gelap: 26 Remaja Ditahan, 20 Februari 1997.
10. William Gladden Foundation. (1992). Juvenile gangs. York, PA: Author. Digest Number 99, July 1994, http://eric-web.tc.columbia.edu/digests/dig99.html,

25 July 1998, 12.30 am.
11. Walker, M., Schmidt, L., and Lunghofer, L. (1993). Youth Gangs, http;//coopext.cshe.wsu.edu/~sherfey/issue4c.htm, 24 July 1998, 10.15 am.

13. Bodinger-deUriarte, C. (1993). Membership in violent gangs fed by suspicion, deterred through respect. Los Alamitos, CA: Southwest Regional Educational Laboratory .http://eric-web.tc.columbia.edu/digests/dig99.html, 25 July 1998, 12.30 am.
14.Gaustad, J. (1991). Schools respond to gangs and violence. Eugene, OR: Oregon School Study Council..http://eric-web.tc.columbia.edu/digests/dig99.html, 25 July 1998, 12.30 am.

15. Schwartz W. (___), An Overview of strategies To reduce Schol Violence,

ERIC Clearinghouse On Urban Education,

http://ericweb.tc.columbia.edu/digests/dig115.html, 25 July 1998, 12.30 am.

16. ________, Program Integrasi Negeri Tangani Anti sosial (PINTAS), Sektor Pengurusan Dan Pembanunan Sumeber Manusia, Jabatan Pendidikan Negeri Johor

No comments:

Post a Comment